Megújítani a ruhatárat 1868-'71/Renewing the wardrobe 1868-'71
A probléma adott volt a korabeli középosztálybeli hölgyeknek: hogyan újítsuk meg a régi krinolinos ruhákat minél kisebb költség ráfordítással? Mert hát valljuk be, kidobni jó állapotban megmaradt ruhákat és teljesen újakat készíttetni amik minden alkalomnak megfelelnek a 4 évszakban, merő pazarlás lett volna ami súlyos adóságokba kergette volna a családot a varrónőiknél vagy a ruha kereskedésekben! Az arisztokrácia ill. a felsőbb osztályokat ez a probléma nem érintette, már csak azért sem mert nekik a nagy divatházaknál korlátlan hitelük is volt vagy ahogy akkoriban felfogták a dolgot, tartozni a kereskedőnek, divatházaknak, varrónőknek egyáltalán nem volt szégyen sőt mindennapos dolognak számított. Worth házában is több ezer frankos tartozások miatt indultak behajtási perek, dehát ilyesmiről elegáns társaságban említést tenni sem szabad (sicc!).
Maradjunk a takarékos középosztály megoldásainál:
A derékkal volt a legkisebb gond, azt kevés újítással simán át lehett emelni ebbe a korszakba az előbbiből. Az ujjak enyhén követik a kar vonalát, nem nagyon dudorosak. Vagy a korábbi pagoda ujjak megmaradtak a dúzos alsó ujjak nélkül, de helyette fodrokkal amik ékítették a széleket és egyben a kis fehér hölgy kacsókat. A nyak kivágás szerény, gömbölyded vagy szögletes fichu betéttel. Elég volt egy új divatú gallérral és kézelővel díszíteni. Divatos volt a Marie-Antoinette kendő ill. a korát idéző bármilyen ruhaforma. Hogy a ruhák hátsó részét jobban hangsúlyozzák övet kapott amit hátul nagy lelógó végű szalaggal kötöttek meg masnira vagy csokorra. Ezt hívták Echarpe-nak. Később lebbennyel is ellátták, először rövidebb majd hoszabb szélekkel hogy panier vagy tunika formában fedje a szoknyát. Majd ez fog átalakulni lebbeny derékká, egyben szabva a derék felső részével, öv nélkül.
The problem was offered for the ladies of the middle-classes: how to renew the old crinoline ensembles with less expense on the budget? Let's admit it, throwing out the gowns restored in a good condition and making totaly new ones for all occassions for every seasons, this would have been pure wasting leading the family into deep debt towards to the seamstress or the milliner storers! This problem didn't reach up to the aristocracy or the high society, because they had limitless credits towards the big fashion houses or else as they sensed this back then, owing some money to the merchantman, to the fashion houses or to the seamstress wasn't a shame at all but even was accepted as an everage day routine. At the house of Worth for thousand of franks debts legal actions were started, but in a gentle society it's unmentionable (shoo!).
Let's see the solutions of the sparing middle-classes:
The bodice ment little trouble, with small renewings this could be adapted into the new period from the previous. The sleeves follow the line of the arm gently, not bulging. Or former pagoda sleeves remained without the pouffy undersleeve, but with ruffles to decorate the edges and in addition the white little lady hands. The neckline is modest roundy, or square with fichu filling. It was enough to trim it with a fashionable colar and cuff. Marie-Antionette fichu was very fashionable and everything from her age in the sphere of clothing. To bring the accent to the back of the skirt gained a belt with a big ribbon bow or cockade with hanging edges. This was called Echarpe. Later a lobe (peplum) was stiched to the belt, at first short but later longer to decorate the skirt in panier or tunique shape. This will transform into the peplum-bodice, correlatedly tailored to the upper bodice, without belt.
Társasági ruhákhoz való derekak, Magyar Bazár 1870/Bodices for society toilettes "Magyar Bazár" 1870
Aki tudta köténnyel (tunikával) vagy panierrel (elől nyitott, oldal felé felhúzott tunika) látta el felső szoknyaként az alsó szoknyát, ezzel is például jól el lehetett fedni ha már kicsit kifakult, megkopott a szoknya de még nem érett meg a cserére. A szoknya aljat ha nem vonta körbe dísz akkor egyszerűen fel hajtották, hogy ne érjen földig, otthonra és sétára kényelmesen akár bokáig is kivághatták. Ünnepélyes alkalmakra (látogatások, vendég várás, estélyek) azonban gömb alakban földig ért, uszályt csak a díszesebb látogató, fogadó, salon ruhák ill. báli ruhák kaptak. A báli ruhákat is könnyen tudták korszerüsíteni, a derék itt is változatlan mély kivágással bírt, "Berthe" dísszel, a szoknyához pedig uszályos tunikát adtak, amely elől kivágott volt és hátul ahogy a neve is utal rá, hosszú uszályban végződött. Nappali ruháknál az alapalj bősége 3-4 m között váltakozhatott, báli ruháknál viszont uszállyal együtt ez már felment 6-7 m-re is! Praktukis megoldás volt ezeknél a hosszú uszályoknál, hogy belülről felcsípték és így máris rövid de dúzos szoknyává alakult kevésbbé nagyobb alkalmakhoz a drága ruha.
Who could afford fitted the skirt with an apron (tunique) or with panier (opened at the front and gathered to the sides) as a second layer of skirt covering the foundation skirt. They could cover with this easily if the foundation skirt was a little bit off-colored, dingy but still in good condition to use. If there was no trimming then simply hemmed preventing it from hanging on the ground, comfortably even up to the ancle for walking or house dresses. For ceremonial occasions (visiting, receptioning, evenings) it was roundy floor-lenght, train was given to the fancy expensive evening, the richer visiting or salon toilettes and also on ball ensembles. Ball dresses were easiely up dated too, the bodice was the same with low cut neckline and wit "Berthe", the skirt was ornated with train-tunique, this was opened at the front and as the name tells, ended in long train. A daytime toilette's fullnes of the foundation skirt was between 3-4 meters, ball toilettes with train went up to 6-7 meters! It was a practical solution with these long trained toilettes to insert a secret button or string from the inside to pull up the train when unnecessary and the expensive toilette could be used as a simple occassion toilette with bustle.
Belülről feltűzhető uszályos társas ruha, Magyar Bazár 1870/Society toilette with inside picked up train from "Magyar Bazár" 1870
Báli ruhák uszály tunikával, A Divat 1870/Ball toilettes with train tunique from "A Divat" 1870
A panier vagy a tunika felcsípésére is különböző kezdetleges de praktikus módszereket dolgoztak ki, a szoknya belsejébe kis gyűrűket erősítettek, zsinórt vezettek át rajta amit felhúzva és megkötve tudták dúzosítani vagy kiengedni a ruhát.
They worked out different and infantilistic modes to pick up the tunique or the panier, stitching little rings inside of the skirt, inserting through these a string and pulling and knoting it to create a bustle.
Szoknya dúzos felcsípése (belülről és kívülről) a Magyar Bazárból 1868/Gathering up the skirt in a bustle shape (inside and outside) "Magyar Bazár" 1868
Szoknya két oldalán való felhúzás tunika elrendezéséhez, Magyar Bazár 1870/Gather up on both sides to create the tunique shape of a skirt "Magyar Bazár" 1870
Felgombolásra eldolgozás (kiengedve, felgombolva előlről és hátulról), Magyar Bazár 1868/A workout for button pick-up (flat view, buttened up front- and back views ) "Magyar Bazár" 1868
A díszítés egyszerű és összhangzó volt, a derék, a tunika és a szoknya egyforma fodrozatot, csipkét vagy plisséket kapott. Az alapaljon folytonlagos volt a dísz, körbe követte a szoknya vonalát.
Az alsó ruhákkal kevesebb gond volt, az átalakításukkal nem kellett sokat pepecselni, csupán a hosszukon alakítgatni rövid végekkel a rövid szoknyák alá és uszályosakkal az uszályos ruhák alá.
The trimming was simple and harmonic, the bodice, apron and the basic skirt gained the same ruffles, laces or pleats. The basic skirt's trimming was continuous, ending in a full round following the fullnes of the skirt.
The petticoats were easy to renew too, didn't take much time to shape it, only a fullness to give to the train skirts and a short for the short skirts.
Alsószoknyák, Magyar Bazár 1868/Petticoats "Magyar Bazár" 1868
Dúzos alsószoknya, Magyar Bazár 1868 Két uszályos alsószoknya 1871ből, Magyar Bazár
Bustle petticoat "Magyar Bazár" 1868 Two train petticoats "Magyar Bazár" 1871
Hosszú lebbenyek külön és a derékhoz adva, Magyar Bazár 1870/Long lobes (peplums) seperatedly and with the bodices "Magyar Bazár" 1870
Echarpe-ok, Magyar Bazár 1868 Két öv A Divatból 1869
Echarpes "Magyar Bazár" 1868 Two belts "A Divat" 1869
Társasági ruha lebbennyel előlről és hátulról, A Divat 1870/Sociaty toilette with peplum front and back view "A Divat" 1870
Marie-Antoinette fichuk, Magyar Bazár 1868/Marie-Antoinette fichus "Magyar Bazár" 1868
Ruha a'la panier, A Divat 1868 (elő- és hátrésze)/Gown a'la panier "A Divat" 1868 (front and back)